Lupa 2023.09.02.

Alap infók:

Leírás:

A találkozó és az út

11:00-kor találkoztunk a Batyin a HÉV végállomáson, majd aztán több félreértés után csak fél12 után tudtunk elindulni. A HÉV-út viszontagságoktól mentesen telt. Kicsivel dél után érkeztünk Budakalászra.

Omszki-tó

Pár perc séta után máris az Omszk(i)-tónál voltunk. A tó mesterségesen jött létre, a Duna árterében lerakódott kavics kibányászása által a 60-as években. A bányászat befejezése után a beszivárgó talajvíz feltöltötte, valamint a Duna áradása is besegített.

A víz minősége a környék csatornázatlansága miatt igencsak kérdőjeles volt, ám a 90-es évektől a környék szennyíz-elvezetésének megoldásával javult a helyzet. Olyannyira, hogy egyik oldalán egy időben állandó naturista strand működött. 2005-től wakebord pálya üzemel a tavon.

Nevét Pest megye Szovjet testvérmegyéje, Omszk megye után kapta. Többször akarták már megváltoztatni, de valahogy mindig így maradt...

Érkezés a tó partjára: 12:10

Elhagytuk a tópartot: 12:30

Ebihal büfé

Egy úszó-stégre épített büfé, amely egyben a rév kikötője is. Van benne egy kis posztapokaliptikus hangulat, de nagyon szerethető. Tengeribetegségre hajlamosaknak érdemes a partot szemlélni, mert gyakran mozog a stég. :)

Ittunk 1-2 italt, vártuk a kompot, pihentünk, hangolódtunk.

Érkezés: 12:50

Tovaindulás: 13:40

Kompolás

A 12fős hajóba a 2 fős személyzeten felül a 13(+2kutya) fős csapatunk mellé még bekéredzkedett egy pár, így igen megsüllyedve indultunk neki az útnak. Ettől és az áradás miatt száguldozó farönköktől függetlenül izgalommentesen jutottunk át a szigetre.

Beszállás: 13:40

Kiszállás: 13:45

A sziget

A sziget hossza nincs 1km, a szélte pedig a legszélesebb részen ~200m, ígyhát a sziget bejárása nem vett sok időt igénybe. Hosszában középen egyetlen utca, a Platán sor vágja ketté, erre merőlegesen 3 kis keresztutca visz ki a partokra.

A sziget egyébként a Szentendrei-sziget melletti kisebbik dunaágon található. Sokáig stabil helyszíne és alakja sem volt, az árvizek, kotrások stb alakították, szabdalták, majd ez a Duna szabályozásával lelassult és kialakult a sziget kb mostani formája. Kezdetben csak legelő és erdő volt és mindig az aktuális földbirtokosról kapta a nevét. Végül Luppa Péter neve maradt rajta. 1932-ben a Fehér Helvétia nevű cég közművesítette és felparcellázták. Üdülőtelkeket alakítottak ki, aholis megjelentek a korra jellemző Bauhaus stílusban épült, a rendszeres árvizek miatt lábakra épített bájos nyaralók.

Séta kezdete: 13:45

Séta vége: 14:30

Büfé a szigeten

A szigeten egyetlen büfé található, Sanyi Bácsi Büféje. Nincs nagy választék, de nem volt rossz a kaja, a helyszín pedig kellemes...

Érkezés: 14:30

Tovaindulás: 15:50

Visszakomp

Visszafele már csak 11-en voltunk, Benedekék koncertre sietvén már a 15:00-ás komppal leléptek.

Beszállás: 15:50

Kiszállás: 15:55

Búcsú Budakalásztól - a HEJ

Miután visszatértünk a partra, Fanniék lecsatlakoztak, így már csak 9-en folytattuk az utunkat. Az Omszki-tóig ugyanazon az útvonalon sétáltunk, mint odafele, de a tó sarkánál másfele fordultunk. A társaság egyik fele egy jó kávét szeretett volna inni az Édes Neked Cukrászdában, a másik fele, pedig kerülővel indult a HÉV-állomáshoz, hogy valamennyit lássunk Budakalászból. Végül a 2 brigád csak kis különbséggel érkezett meg az állomás melleti HEJ nevű létesítménybe. Ittunk egy sört, beszélgettünk kicsit, majd felültünk egy HÉV-re és hazaindultunk. Kb itt ért véget a kirándulás. Öten még Kispesten beültünk egy levezető-helyre, de ez már nem tekinthető a túra részének. :)

Érkezés a HEJ-re: 17:00

Tovaindulás: 18:00

Utószó

Ismét mindenkinek köszönöm, hogy jelenlétével emelte a nap fényét. Nagyon jól éreztem magam veletek. :)

Nekem nagyon kedves helyszín ez a sziget, az Ebihallal, Sanyi Bácsi Büféjével, a kompozással kifejezetten hangulatos elfoglaltság. Szerintem a jövőben beépül a "hova menjünk szombaton" programok listájába. :) Úgy tűnt a jelenlevők is így gondolták, remélem mindenki legalább olyan jól érezte magát mint én.

...és most nekilátok kitalálni a következő kirándulást!

Felkészülni! Hamarosan ismét útnak indulunk! :)